Til nye andelshavere

Velkommen i andelsboligforeningen Store Thorlakshus

Som ny andelshaver i ejendommen vil andelsboligforeningen gerne have lov til at byde dig/ jer velkommen i vores boligkarré kaldet Store Thorlakshus og selvfølgelig byde dig velkommen til Islands Brygge, hvis du ikke har boet her før.

Det kan være forvirrende at stå som ny andelshaver af en lejlighed. Der er ofte mange ting, man skal huske at få gjort og evt. få spurgt om hos andelsbestyrelsen og hos varmemesteren. Du er derfor altid velkommen til at møde bestyrelsen den første onsdag i hver måned på kontoret Njalsgade 69, st. th. i tidsrummet 19 - 19.30 eller kontakte vores administrator www.administrationdanmark.dk. Måske kan du også gøre brug af de oplysninger, som en pjece om livet som andelshaver giver. Pjecen er udgivet af Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation. Den kan ses her.

Men ét er de mere formelle forhold, som man skal forholde sig til som nyt medlem af foreningen. Noget andet er de forhold, som vi alle - grundet bygningens historie og alder - er underlagt af, og som vi sammen som medlemmer af en andelsboligforening kan være med til at ændre eller nyfortolke. Fordi vi bor og færdes her hver dag. Her skulle jo gerne være rart at være! Nogle af disse forhold kan du læse om her.

Ved overdragelsen

Når du modtager nøglerne til din nyindkøbte lejlighed, skal du hurtigst muligt foretage en gennemgang af lejlighedens installationer mv, så du kan vurdere om lejligheden har eventuelle skjulte fejl og mangler. Vores vedtægter § 19 omtaler forhold, som køber skal forholde sig til straks efter købet.

Til hver lejlighed hører et pulterrum. Det kan være et kælderrrum eller et loftsrum. Er lejligheden en sammenlagt lejlighed; dvs. med et kvadratmeterantal på 115 eller derover, så hører der to pulterrum til lejligheden. Ved overdragelsen bør du kontrollere, hvilket eller hvilke pulterrum, der er dine, samt at sælger har tømt rummene. Ellers må du gøre indsigelse til administrator.

Islands Brygge og Store Thorlakshus

Islands Brygge - i daglig tale oftest omtalt som Bryggen - er et lokalområde i København med en stærk selvbevidsthed. Kvarteret har en lang tradition for lokal selvorganisering af forskellige projekter. Projekterne har haft vidt forskellige emner og indhold, fra aktioner for trafiksanering over protester mod nedskæringer på daginstitutions- og folkeskoleområdet til teater-, miljø- og kulturarrangementer. Mange familier har boet her gennem generationer. Havneparken - som Bryggen måske er mest kendt for - blev i sin tid også anlagt af frivillige "brygge-boere".

Historisk set er Bryggen blevet anlagt for lidt over 100 år siden ved opfyldning af de lavvandede områder ved Amagers vestlige kyst. Den gamle kystlinie løb omtrent, hvor Artillerivej løber i dag. Det meste af kvarteret blev bygget inden for de første par årtier af det 20. århundrede, og hovedparten af ejendommene var i mange år ejet af et enkelt ejendomsselskab. Store Thorlakshus er bygget i 1915 og omfatter 20 opgange fra Njalsgade 33 til Njalsgade 71.

Der foregår en række aktiviteter og eksisterer en række foreninger på Bryggen - mange af dem koncentreret omkring Kulturhuset i Havneparken og biblioteket i Njalsgade.

Central-/fjernvarme

Store Thorlakshus fik installeret centralvarme i 1982. Anlægget er tilsluttet Københavns Kommunes fjernvarmeforsyningsnet. Den daglige drift og vedligeholdelse af anlægget varetages af ejendommens varmemester. På alle radiatorer er der installeret ventiler med termostater, som kan regulere varmtvandstilførslen, så rumtemperaturen forbliver konstant. På grund af termostaternes alder kan stiften, som åbner og lukker for det varme vand desværre sætte sig fast. Se hvordan du afhjælper det på YouTube f.eks. her. Du kan desværre også risikere, at hele termostaten er blevet så træt, at den skal udskiftes. Så skal den udskiftes med en Danfoss RA-VL 2951 Service-termostat inkl. pakdåse Ø 26 mm. på ventilhalsen. Forvirret? Du kan se den her. Og en vejledning til, hvordan du får skiftet ventil, kan du se her. Det er ikke farligt - vandet løber ikke ud! Husk at som andelshaver har du selv ansvaret for, at installationerne fungerer i din lejlighed.

Varmeforbrugsmålerne, som sidder på radiatorerne, bliver aflæst hvert efterår. Varmeopgørelsen udsendes til andelshaverne sidst på vinteren. Kontroller i øvrigt, om varmeforbrugsmålerne i din nye lejlighed er aflæst eller er blevet fornyet i forbindelse med ejerskiftet.

Man betaler sammen med boligafgiften hver måned et acontobeløb for et anslået varmeforbrug.

Elektricitet og gas

Ved ejerskiftet skal Hovedstadsområdets Forsyningsselskab HOFOR have aflæst din gas- og DONG din elmåler i lejligheden, og du bør sikre dig, at dette er sket. Dit elektricitets- og gasforbrug opgøres og udsendes én gang årligt af de to selskaber på baggrund af din aflæsning og indberetning af målerregistreringen. Dit forbrug kan ses på de to selskabers hjemmesider. Af miljøhensyn opfordres du til at spare på energien.

TV/radio, internet og telefon

Store Thorlakshus deltager i det fælles datanetsamarbejde på Islands Brygge, som hedder Bryggenet.

Vand

Udgiften til ejendommens vandforbrug er én af de store poster på ejendommens budget, og da det er en af de poster, vi som beboere aktivt har indflydelse på, må vi understrege betydningen af at spare på vandet. Dette er ikke opfordringen til at drikke øl i stedet, men til f.eks. at lukke for vandet, mens du sæber dig ind i badet, når du børster tænder osv. Utætte toiletter, som "står og løber" kan virkelig få det samlede vandforbrug i vejret. Tjek efter med toiletpapir bagerst på kummens side under cisternen - bliver det vådt, skal du sørge for at få det repareret.

Vaskemaskine og opvaskemaskine

Du må gerne selv opsætte vaske- og opvaskemaskine, så længe de installeres på lovlige installationer. Hvis de opstilles i rum uden gulvafløb, skal de have en oversvømmelsessikring mod utilsigtet vandudstrømning påført på vandslangen, som automatisk lukker for vandet, hvis f.eks. maskinens lukkeanordning fejler. De skal desuden være placeret på et vandtæt underlag. For topbetjente vaskemaskiner gælder desuden, at for at undgå en overstrømning af varmt vand i koldtvandsledningerne, dvs. hvis vaskemaskinen tilsluttes udløb på blandingsbatteri, skal kontraventiler monteres på tilgangsledningen både for koldt og varmt vand. Desuden skal udløbstuden udskiftes med en type, der kan tåle at stå under tryk, hvis det ikke i forvejen er tilfældet.

Cykler og barnevogne

Bestyrelsen opfordrer dig til at anvende gårdens overdækkede cykelstativer eller cykel- og barnevognskældrene ud mod gaden. Især i sidstnævnte er transportmidlerne beskyttet mod det danske vejr. Nøgle til kælderen udleveres af varmemesteren mod en egenbetaling. Til orientering må der ifølge brandmyndighederne ikke stå barnevogne inden for døren på hovedtrappen.

Fællesarealer

Gårdarealerne og dens inventar deler vi med vores naboandelsboligforening Thorlakshus - den del af huset foran Svend Aukens Plads. I sommerperioden opstilles der borde og bænke, så der er mulighed for at rykke "hjemmelivet" ud under åben himmel.

Vores forening har opsat to større grille i gården, som begge står til fri disposition. Husk dog at rydde op efter dig og rengør evt. grillen, så den står indbydende til de næste brugere.

Ud over ejendommens varmemester Leon er Jimmy som gårdmand ansat til at vedligeholde ejendommens friarealer. Dette er dog ikke ensbetydende med, at vi som andelshavere ikke kan forsøge at sætte vores positive præg på vores nærrekreative områder. Bestyrelsen opfordrer til, at beboerne gør brug af de muligheder, som gården faktisk giver, og er derfor altid interesseret i at drøfte idéer og initiativer til den fortsatte udformning og brug af friarealerne. Har du gode idéer, så kom med dem!

Der er etableret et "gårdtoilet" i kælderen i Njalsgade 51. Portnøglen fungerer til åbning af køkkentrappedøren.

Bygningen er gammel og er derfor - i forhold til meget nyt byggeri - bygget af sunde miljørigtige materialer ud fra datidens hånd-værksmæssige principper. Det betyder imidlertid, at her er meget "lydt". Vis derfor hensyn i forbindelse med særlige lydgivende aktiviteter.
Tjek vores husorden på www.administrationdanmark.dk.

Venteliste

Som andelshaver i foreningen kan du blive skrevet op på foreningens interne venteliste for overdragelse af lejligheder ved et eventuelt salg. Ventelisten er anciennitetsbestemt og kan komme i spil, hvis en lejlighed bliver ledig ved frasalg. Du kan orientere dig om vilkårene ved frasalg i vores vedtægt § 14 'Overdragelse af en andel'. Tidligere eksisterede der også en ekstern venteliste, men den er ved en beslutning truffet af en generalforsamling sat i bero.

Spørg!

Som nævnt i indledningen af denne side er der meget, man skal forholde sig til som andelshaver. Er du i tvivl om forhold vedrørende din nye status, så spørg endelig. Under siden Kontakt kan du se, hvordan du evt. kan komme i kontakt med bestyrelsen.

.....Og så endnu engang velkommen til Andelsboligforeningen Store Thorlakshus!