Forbedringer

Som andelshaver er du selvfølgelig selv herre over, hvordan din lejlighed skal fremtræde og fungere. Når du laver forbedringer, skal du huske at dokumentere forbedringen ved at gemme evt. fakturaer eller regninger, så du ved et evt. senere salg af lejligheden bliver godtgjort dine udgifter. Du kan også tage "før og efter"-fotos af forbedringen, så den nemmere kan vises ved vurderingen af lejligheden inden salget.

I vores vedtægter skelnes der mellem almindelig vedligeholdelse af boligen og egentlige forandringer. Vores vedtægt § 11 beskriver, hvad du skal forholde dig til, før du går i gang med forandringen, bl.a. skal den anmeldes hos bestyrelsen. Men da vi som andels-boligforening selvfølgelig er interesseret i, at forandringen er bygningsmæssig forsvarlig, stiller foreningen samt kommunen krav om dokumentation. Først skal du finde ud af, om forandringen kræver byggetilladelse af kommunen. Det kan du orientere dig om på kommunens hjemmeside. Hvis ændringen kræver byggetilladelse, kan du ansøge om den direkte på kommunens hjemmeside. Kommunen kræver en fuldmagt fra bestyrelsen. Den kan du få, når bestyrelsen holder bestyrelsesmøde. Husk at medtage en foreningskopi af din ansøgning til kommunen. Den gemmer andelsboligforeningen i tilfælde af en senere besigtigelse af arbejdet. Når du har modtaget byggetilladelsen, skal denne forelægges bestyrelsen, inden du går i gang. I visse tilfælde vil kommunen ligeledes foretage et syn, når du meddeler den, at bygge-arbejdet er afsluttet.

Sammenlægning

Ved en sammenlægning af to lejligheder gælder selvfølgelig ligeledes ovennævnte forhold om dokumentation, anmeldelse, byggetilladelse mv., inden sammenlægningen iværksættes. Kommunens retningslinier ved sammenlægning findes her

Til orientering til udfyldning af blanketten til kommunen er lejligheder beliggende på adresser Njalsgade 33 - 51 tilhørende matrikel nr. 84 og lejligheder beliggende på adresser Njalsgade 53 - 71 tilhørende matrikel nr. 212. Alle boliger ligger i ejerlavet Amagerbros kvarter med ejendomsnummer 392716.

Hvis sammenlægningen skal etableres ved murgennembrud gennem en bærende murstensvæg, skal der først foretages beregninger af murens holdbarhed. Du skal selv tage kontakt til en bygningsingeniør, som skal lave de tegninger og beregninger, som du skal sende til godkendelse i kommunen. Kommunen vurderer herefter, om byggearbejdet kan gennemføres.

Hverken kommunen eller andelsboligforeningen stiller krav om dørblænding efter lejlighedssammenlægning. Men hvis du vælger at blænde én eller flere af yderdørene, skal det gøres ved opsætning af væg i stedet for, f.eks ved opsætning af to gipsplader både på ydersiden og indersiden af blændingen. Bestyrelsen anbefaler, at man ved blænding af en yderdør bibeholder dørens gerigter - altså karmen - for at bevare ejendommens æstetiske udtryk.

Husk, at man kun kan have én folkeregisteradresse/postadresse på en lejlighed. Det gælder for alle beboerne i lejligheden. Også for evt. fremlejere, som bor på et værelse. Så hvis du ikke blænder den ene hovedtrappedør til lejligheden, skal du meddele vores administrator og Folkeregistret, hvilken adresse, du har. Du skal ligeledes meddele varmemesteren, hvilken adresse, du ikke anvender, så han kan blænde brevsprækken på postkassen inden for hovedtrappedøren for den lejlighed, som ikke er valgt som folkeregisteradresse.

Andelsboligforeningen stiller krav om, at sammenlægningen af lejlighederne skal være etableret senest et halvt år efter overtagelsen af lejligheden. Når sammenlægningen er etableret, meddeles dette til bestyrelsen, som for en god ordens skyld sørger for besigtigelse af sammenlægningen.

Ved sammenlægning vil man i de fleste tilfælde anvende det ene køkken til andre beboelsesmæssige formål. I disse tilfælde skal gasmåleren nedtages og gasrøret tilproppes. Kontakt en VVS'er, som kommer og fjerner gasmåleren. Samtidig sparer du målerafgiften på gasmåleren.

Hverken kommunen eller andelsforeningen stiller krav om nedtagning af den ene elmåler ved sammenlægning. Ved nedtagning er der selvfølgelig en lille besparelse at hente på målerafgiften til forsyningsselskabet. Men det er nok mere indretningsmæssige hensyn, der afgør, om måleren nedtages.

Fremleje

Hvis du ønsker at fremleje din lejlighed eller dele af den, skal du sende en skriftlig ansøgning til vores administrator. For bl.a. at sikre dine vilkår som udlejer af din lejlighed eller dele af den, har bestyrelsen udarbejdet en række betingelser for fremleje. Dem kan du læse her. På samme side er der mulighed for at hente en fremlejekontrakt, som du efterfølgende kan udfylde og sende til vores administrator. Vores vedtægter § 12 omhandler forhold om fremleje. Tjek dem ud!

I fremlejeperioden er du fortsat ansvarlig for din lejlighed over for foreningen både med hensyn til betaling af boligafgift og med hensyn til fremlejerens benyttelse af lejligheden.

Salg

Andelsforeningens vedtægter § 14 - 20 omhandler forhold vedrørende overdragelse af en andel. Hvis du vil sælge din andelsbolig, skal du senest en måned før salgsdatoen - men gerne tidligere - sende en skriftlig opsigelse til administrator, som herefter vil sørge for at udbyde lejligheden til salg via den interne venteliste.

Inden overdragelsen til en køber skal lejligheden vurderes. Kontakt Administration Danmark som formidler en kontakt til en vurderingsmand/-kvinde.

På www.administrationdanmark.dk finder du både en blanket til salg af andel samt en vejledning i andelsoverdragelse. Har du brug for yderligere information, har Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation en informativ side om køb og salg af andelsbolig. Den finder du her.